Tuesday 23 February 2016

Kerajaan

Pantas jemari menekan on pada punat radio kereta, butang 6, berfrequensi 92.96FM. Sugar daripada band Maroon 5 menjadi halwa telinga. Badan mula menari kecil mengikut rentak lagu, ke kiri dan ke kanan.

“Kakak, afamaiyamshi?”, ayah mematikan radio.
“Aduhai, kena tebuk pulak”, keluh hati.

Aku gagahkan juga menyambung walaupun kurang yakin.
Adeh, salah pulak!

     “Ayah ni page berapa?”
     “Hujung-hujung”
     “Err, kakak tak sampai situ lagi”, terkulat-kulat aku membalas.
     Page kedua?”
     Geleng lemah.


Lalu segera aku mengambil langkah selamat dengan memulakan bacaan dari mula supaya tidak disoal bertubi-tubi. Aku meneruskan bacaan semampu yang boleh sehingga aku sendiri terdiam. Ayah menyambung bacaanku sambil tangan kirinya lembut membelai kepalaku. Salah. Ulang. Diam. Ulang lagi. Selesai ketiga-tiga puluh ayat akhirnya.
-------------------------------------------------------------
Niza terkumat-kamit membaca sesuatu di atas katil solo, agak lama pada perkiraanku.

     “Baca apa?”, serentak aku dan ayah ingin tahu.
     “Al-Mulk”, balasnya selamba sambil menarik selimut lembut bercorak harimau yang aku hadiahkan setahun lalu.
     “Ayah cabar semua orang dalam keluarga ayah hafal surah ni!”

Sudah! Garu kepala yang tidak gatal.
-------------------------------------------------------------
“Dulu ayah rasa tercabar. Anak ayah hafal Al-Mulk dahulu daripada ayah. Alhamdulillah, sekarang ayah dah. Kakak pun ya”, pesanan ayah mematikan lamunanku sedari tadi.

     “Ayah rasa nikmat bila dah habis hafal, sukar nak hurai dengan perkataan. Ini 30 ayat. Apa ya perasaan orang hafaz 30 juzuk sepenuhnya?”

Soalan itu aku biarkan tergantung. Mata kami bertentangan. Seukir senyuman manja aku hadiahkan. Aku pasti tidak setiap persoalan perlukan jawapan bahasa. Biar diri sendiri yang merasa.

     “InshaAllah ayah”, bisik hati.

Ayah menekan punat pada radio, bezanya kali ini bukan Sugar tetapi Kerajaan dimainkan. Suasana bertukar sepi menghayati bait-bait ayat suci itu.

  
Merah
Pelajar Tahun Tiga
Psikologi


Published: 9/11/2015

No comments:

Post a Comment