Tuesday 23 February 2016

Cerita Oppa

*************************************************
Ku imbas kembali sepanjang perjalanan
Ku cuba renungi setiap perbuatan
Ku tunduk malu, malu aku memikirkan
Pahala dan dosa yang tak dapat aku bezakan
*************************************************


Jauh Tam termenung sambil layan lagu Mawi, Al Nuraa Yang Lima Yang Enam kat Saraghae Park. Selesai sudah tiga exam, Tam tinggal lagi je satu exam.

“Aduhhh, apasal ada air mata pulak ni? Ke air hujan?”

Tapi entah kenapa bagi Tam, si abam rempit bermuka ganas tapi tetap tall, dark and handsome rasa ‘deep’ pula lirik lagu itu sampai mengugat ke-macho-an dia.
“Wassup bro. Apehal kau menggelamun sorang-sorang ni? Ada exam ke tadi?”, tegur Ajim, kawan baik Tam.
“Aduhhh kau ni pun. Potong steam la orang tengah syok layan perasaan ni. Yelah baru habis exam”
“Exam okay?”
“Boleh la. Ajim, aku nak tanya kau something la. Macam mana nak jadi baik macam kau eh?”


“Kau gila apa aku baik”

“Baik la daripada aku ni hah. Family kau mesti jenis baik-baik kan? Kau dulu sekolah agama kan?”

“Haah, memang pun muka aku budak sekolah agama”, sarkastik sungguh jawapan Ajim.
“Cuba kau story sikit Ajim pasal life kau. Mana tahu orang macam aku ni boleh belajar something”,
“Kau jangan expect aku tinggi pula. Aku ni pun merangkak lagi weh. Tapi sebab Tam punya pasal, aku story la. Tapi story aku ni, kau tengok la pada value, jangan tengok pada sosok tubuh individu, itu lagi penting bagi aku”, Ajim nak mula cerita.

“Dulu aku teruk jugak. Banyak je benda-benda aku tersilap buat. Masuk form 4, aku masuk satu sekolah asrama ni, aku start terdetik nak jaga satu benda je which is solat jemaah. Tu pun lepas ada sorang senior yang aku kagum sangat nasihat aku. Lepas tu aku start berani & rajinkan diri pergi masjid kat area rumah aku. Tapi time tu tak ada pun dalam family aku yang pergi solat kat masjid. Sebab aku duduk area kampung, so kat masjid mesti ada je pak cik yang tanya, aku ni anak siapa”

“Mesti kau macam serba salah kan. Takkan nak bagi impression buruk kat ayah sendiri kan?”

“Tu la. So lepas aku macam agak-agak boleh consistent, aku berani propose kat family aku untuk solat jemaah kat rumah. Mak bapak aku punya happy sebab solat abang-abang aku ni terjaga jugak. Kalau tak, Subuh ke laut je la hari-hari”
“Mantap bak ang! Kalau aku, belum tentu boleh buat macam tu”

“Alhamdulillah la tapi tetap Allah yang izinkan. Tapi lepas aku start solat kat masjid tu, hari-hari aku doakan family aku supaya dekat dengan masjid”

“So sekarang family kau still constant solat jemaah la?”

“Alhamdulillah dan mudah-mudahan constant. Next step aku buat, aku start ajak bapak aku pergi masjid time Maghrib Isyak. Lagipun sebab biasanya ada kuliah. So lepas aku sampai Aussie, mak aku beritahu aku bapak aku dah start pergi masjid 5 waktu”

“So, key dia jaga solat, solat jemaah, start dengan diri sendiri, lepas tu ajak family perlahan-perlahan step by step, betul?”

“Yup. Kalau kita nakkan kebaikan, nak lagi untuk orang kita sayang, doa dalam keadaan dia tak tahu, insyaAllah jadi mudah”

“Thanks Jim. Banyak. Deep. Tinggal nak buat ke tak je. Jom balik!”, ajak Tam dengan ‘tekad’ yang baru sambil memasang semula earphone untuk kembali mendengar lagu.

************************************

Oppa Meleis


Published: 15/11/2015

No comments:

Post a Comment